Użytkownik

niezalogowany

Projekt EUFORIA: edukacja filmowa w szkołach 

Społeczna Akademia Nauk w Łodzi jest partnerem projektu „Euforia”, realizowanego w ramach programu unijnego MEDIA.

Cele projektu Euforia:

– poszerzenie wiedzy uczniów i nauczycieli na temat Europejskiej Kultury Filmowej i aktywne uczestnictwo w promowaniu Europy poprzez opowiadanie o niej filmowych historii;

– przeanalizowanie europejskich polityk dotyczących edukacji filmowej w szkołach oraz zaproponowanie nowych, wspólnych rozwiązań, w których tworzenie filmowych historii przez uczniów wspomagałoby ich proces rozwoju i uczenia się;

– promocja dobrych praktyk i istniejących materiałów dydaktycznych z formalnej i nieformalnej edukacji filmowej, aby poszerzyć ich wykorzystanie wśród nowych grup docelowych.

W ramach projektu zorganizowano m.in. warsztat dydaktyczny dla nauczycieli poświęcony edukacji filmowej, prowadzony przez doświadczonych filmologów i specjalistów od edukacji filmowej. Podczas warsztatu mówiono m.in. o specyfice języka filmowego, konwencjach gatunków filmowych, specyfice opowiadania filmowych historii w Europie, a także o wykorzystywanie filmów europejskich w edukacji szkolnej.

Kolejnym działaniem było przeprowadzenie warsztatów z tworzenia filmów adresowane do uczniów szkół średnich, prowadzone przez filmoznawców oraz operatorów filmowych.

Podczas warsztatów uczniowie z jednej strony poznali tajniki filmowych produkcji: jak film powstaje, jaka jest specyfika poszczególnych zawodów filmowych, jakie są fazy produkcji, ale również przeprowadzono praktyczne zajęcia z kamerą dotyczące bezpośredniej realizacji obrazów filmowych. Warsztaty przygotowały uczniów do nakręcenia kilkuminutowych filmów. Filmy dotyczą zmian, jakie zaszły w mieście Łodzi i województwie łódzkim dzięki wsparciu funduszy europejskich. Uczniowie pracowali w 5. osobowych grupach i podzielili się rolami scenarzystów, reżyserów, operatorów, producentów, montażystów itp. Technika wykonania filmu była dowolna (np. kamera cyfrowa, aparat telefoniczny itp.).  W czasie tworzenia filmów uczniowie korzystali z wsparcia przeszkolonych w tym projekcie nauczycieli, jak również zawodowców wskazanych przez Społeczną Akademię Nauk.

Ostatnim, ale nie mniej ważnym działaniem projektu EUFORIA jest opracowanie filmowej bazy danych THE FILM VAULT. Baza THE FILM VAULT będzie rodzajem katalogu najważniejszych filmów europejskich, które mogą być wykorzystane w ramach edukacji filmowej i szkolnej. Każdy film zostanie opatrzony wskazówkami dydaktycznymi i modelowymi scenariuszami przydatnymi w edukacji szkolnej.

Pod koniec września br., jako swojego rodzaju podsumowanie, Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, we współpracy z greckim koordynatorem projektu, zaprosiła uczniów szkół ponadpodstawowych na unikalny pokaz filmowy. W programie pokazu znalazły się dwa nagradzane filmy: „Fajna Ferajna” w reżyserii Tomasza Stankiewicza oraz „W drodze do szkoły” w reżyserii Pascal’a Plisson’a. Pokaz zgromadził ponad 350 uczniów z Łodzi i województwa łódzkiego.

Projekt EUFORIA realizowany jest w międzynarodowym partnerstwie: Thessaloniki International Film Festiwal Grecja, Thessaloniki Cinema Museum Cinemathéque Grecja, Laterna Magica Węgry, Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, Polska.

Więcej informacji: https://www.facebook.com/euforiamedia/; http://euforia.filmfestival.gr/

Wielki świat małego pierwszoklasisty, czyli jak pomóc najmłodszym w radzeniu sobie z nowymi wyzwaniami?

Nowa grupa rówieśników, szybkie i trwałe przyswajanie dużej ilości informacji, konieczność zwiększonej koncentracji i umiejętność skupienia uwagi przez dłuższy czas – to wyzwania czekające pierwszoklasistę w momencie przekroczenia progu szkoły i rozpoczęcia nauki. Co zatem powinni mogą zrobić rodzice i nauczyciele, by dziecko jak najlepiej poradziło sobie z tymi zadaniami, a jednocześnie nowa sytuacja była dla niego jak najmniej stresująca?
Dla wielu dzieci pójście do szkoły może oznaczać, zwłaszcza w początkowym okresie, kłopoty z odnalezieniem się w zupełnie nowym rytmie dnia codziennego. Dziecko żyjące do tej pory w trybie zabawy, może mieć problem z przestawieniem się na tryb nauki. Dlatego ważne jest, aby rodzice i nauczyciele wspólnie wspierali je w rozwoju nowych, przydatnych umiejętności, przede wszystkim poprzez dobór odpowiednich narzędzi, które pomogą młodemu uczniowi poradzić sobie ze stojącymi przed nim wyzwaniami.

Edukacja przez zabawę

Aby wspierać prawidłowy rozwój pierwszoklasisty i zapewnić mu płynne przejście w tryb nauki, przede wszystkim nie należy rezygnować z zabawy. Bardzo ważne jest jednak, by wybierać takie formy aktywności, które pobudzą kreatywne myślenie, dadzą pole do wykorzystania wyobraźni, a jednocześnie pomogą w ćwiczeniu, niezbędnych w procesie nauki, pamięci i koncentracji. Jak zauważa Wioletta Krzyżanowska, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 323 w Warszawie i pedagog współpracujący z programem Akademia Bezpiecznego Puchatka– „Pierwszoklasiści są bardzo ciekawi otaczającego ich świata, a jednocześnie ich naturalną potrzebą jest zabawa. Doskonałym rozwiązaniem będzie więc połączenie chęci odkrywania i poznawania nowych rzeczy z zabawą, w którą wpleciemy elementy nauki. A ponieważ zabawa jest jednocześnie źródłem radości, to taka forma przyswajania wiedzy będzie najbardziej efektywna i przyniesie trwałe, pożądane rezultaty, np. w postaci lepszej umiejętności zapamiętywania informacji czy zwiększonej koncentracji”.
Trudna sztuka koncentracji
To właśnie koncentracja jest jednym z najtrudniejszych wyzwań, przed jakimi staje pierwszoklasista. 45 minut skupienia na jednym temacie nie dla wszystkich dzieci jest łatwe. Tymczasem jest ona niezbędna, aby dobrze zrozumieć, a następnie zapamiętać przedstawiany przez nauczyciela materiał. Zwłaszcza, że w pierwszej klasie, dziecko poza tematami związanymi z nauką poszczególnych przedmiotów, poznaje istotne zagadnienia związane z ważnymi społecznie kwestiami np. zasady bezpieczeństwa. Uczestnicy Akademii Bezpiecznego Puchatka uczą się jak być bezpiecznym w domu, w szkole, na drodze, w czasie wypoczynku, czy korzystania z Internetu. Ponieważ uwaga dziecka bardzo łatwo się rozprasza, pierwszym zadaniem dla opiekunów jest stworzenie mu odpowiednich warunków zewnętrznych. Należy wygospodarować miejsce do nauki i wyeliminować wszelkie elementy rozpraszające, takie jak grający w tle telewizor czy rozrzucone wokół zabawki. Wyznaczmy też stały czas, który poświęcimy na naukę, ponieważ dla dzieci bardzo ważne są rytuały. Jak podkreśla Wioletta Krzyżanowska– „Oprócz warunków zewnętrznych, powinniśmy także zwrócić uwagę na tzw. czynniki wewnętrzne. Są to indywidualne cechy dziecka, które mają ogromne znaczenie dla wyboru sposobu, w jaki będziemy z nim pracować. Dlatego należy dobrze zastanowić się co danego pierwszoklasistę motywuje do działania, jaka jest jego kondycja psychiczna i samopoczucie, poziom zdolności poznawczych (np. percepcja wzrokowa, słuchowa, zasób słownictwa czy zdolności manualne) czy stopień rozumienia danego materiału. Koncentrację dziecka mogą pomóc poprawić także ćwiczenia, np. wspólne układanie puzzli czy rozwiązywanie prostych krzyżówek. Ważne jest też jasne przedstawienie dziecku celu naszego działania oraz dawanie mu prostych komunikatów i poleceń, które będzie w stanie zrozumieć i wykonać. Do temperamentu i predyspozycji dziecka dostosujmy czas trwania danej aktywności, pamiętając o przerwach i ćwiczeniach relaksacyjnych”.

Nie zapominajmy o pamięci

Pójście do szkoły oznacza, że dziecko będzie musiało zapoznać się z dużą ilością nowych informacji, a także przyswoić je w taki sposób, aby następnie umiejętnie wybierać spośród nich te, które są mu potrzebne. Dlatego kolejnym zadaniem dla rodziców i nauczycieli jest ćwiczenie z dzieckiem umiejętności efektywnego i trwałego zapamiętywania oraz właściwego selekcjonowania informacji. Należy tak pokierować aktywnością dziecka, aby jego pamięć krótkotrwała przekształcała się w długotrwałą, dzięki czemu będzie w stanie sięgnąć do niej w dowolnym momencie i wybrać najlepsze rozwiązanie danego problemu. „W pracy nad efektywnym wykorzystaniem pamięci pomogą wszelkie ćwiczenia, które wymagają zapamiętywania przez powtarzanie i utrwalanie np. nauka wierszyków, piosenek czy wyliczanki. Zadawajmy też odpowiednie pytania, które wymagać będą od dziecka przypomnienia sobie tego, co działo się wcześniej, a jednocześnie wybrania z pamięci istotnych do udzielenia odpowiedzi informacji (np. Czego się dziś nauczyłeś w szkole? W co bawiliście się podczas przerwy?)”. – radzi Wioletta Krzyżanowska.

Podróż w krainę kreatywności

W dzisiejszym świecie, oprócz pamięci i koncentracji, niezmiernie ważne jest także kreatywne myślenie. Tutaj z pomocą przychodzi naturalna zdolność dzieci do generowania licznych pomysłów, którą możemy wykorzystać ćwicząc z nimi poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań dla różnych problemów. Jak zauważa Wioletta Krzyżanowska– „Dziecko zaczyna poznawać świat przez zmysły, ważne są więc smak, zapach czy kolor. W starszym wieku możemy wykorzystać tę naturalną zdolność, prowadząc np. wspólne obserwacje czy pomiary. Niezmiernie ważne są także rozmowy z dzieckiem, wspólne dyskusje czy opowiadanie historii. Rozwój dziecka pobudzą też, angażujące kreatywne myślenie, zabawy ruchowe. Te z elementami współpracy czy „zdrowej rywalizacji” pozwolą przy okazji lepiej odnaleźć się w nowej grupie rówieśniczej, a z kolei zabawy konstrukcyjne (np. budowanie z klocków) wzmocnią koordynację wzrokowo-ruchową”.
Ważna rola rodziców
Rola rodziców w rozwoju pierwszoklasisty jest ogromna. To oni najlepiej znają swoje dziecko i mogą wykorzystać jego naturalne predyspozycje, rozwijając i wzmacniając obszary, w których dziecko ma talent. Sukcesy na tym polu, poparte pochwałami i zachętą do dalszego wysiłku pozwolą maluchowi przechodzić do coraz trudniejszych zadań. Ważne, aby rodzice sami dawali dobry przykład, pokazując dziecku świat swoich pasji i zainteresowań. Z kolei czytanie, choćby przez kilkanaście minut dziennie, np. przed snem, rozwinie wyobraźnię dziecka, a także stanie się pretekstem do rozmów i dyskusji. Rodzice nie powinni unikać trudnych pytań i, dostosowując poziom odpowiedzi do poziomu zrozumienia dziecka, powinni starać się odpowiedzieć na każde z nich. Ostrożnie natomiast z zakazami i ograniczeniami, które stosowane w nadmiernej ilości mogą zahamować zapał dziecka do poznawania świata. Pobudzajmy więc ciekawość naszych dzieci, bo to rozwinie ich kreatywność i poszerzy horyzonty, a także pomoże szybciej odnaleźć się w nowej, szkolnej rzeczywistości.

O Programie

„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to największy w Polsce program edukacyjny o tematyce bezpieczeństwa skierowany do I klas szkół podstawowych w całej Polsce. Materiały przygotowywane w ramach akcji obejmują również tematykę związaną ze wspieraniem rozwoju najmłodszych. „Akademia Bezpiecznego Puchatka” organizowana jest od 7 lat przez markę Puchatek,  we współpracy z Wydziałem ds. Nieletnich, Patologii i Profilaktyki Biura Prewencji Komendy Głównej Policji oraz Wydziałem ds. Profilaktyki w Ruchu Drogowym Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Patronem Honorowym akcji jest Komendant Główny Policji oraz Kuratoria Oświaty. W programie wzięło już udział ponad milion dzieci.

Więcej informacji udziela:

Michael Bridge Communication:
Emilia Hahn
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
tel. 516 168 873, 502 325 812

Anna Dziemidowicz
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
tel. 516 168 873
Akademia Bezpiecznego Puchatka:
Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej Grupy Maspex
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
tel.: 33 870 82 04

Laboratorium Ciemności - warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży

Dzisiejszy świat coraz bardziej potrzebuje empatii i tolerancji. Zrozumienie i zauważenie potrzeb innych to dla każdego ważna lekcja życia społecznego. Jak radzą sobie osoby niewidome, słabowidzące i jak im pomagać? Na te i inne pytania odpowiadają twórcy warsztatów, które organizuje dla dzieci i młodzieży Tyflogaleria Polskiego Związku Niewidomych w Warszawie, ul. Konwiktorska 7. Zajęcia dla starszych grup przedszkolaków, dzieci ze szkoły podstawowej, młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej prowadzą osoby niewidome i ich widzący asystenci.

Tematyka warsztatów:

  • Czy umiesz rozpoznać na ulicy osobę niewidomą lub słabowidzącą?
  • Czy chcesz sprawdzić, jak widzą osoby słabowidzące? – ćwiczenia z symulatorami różnych schorzeń wzroku.
  • Czy wiesz, jak pomóc osobie niewidomej przypadkowo spotkanej na ulicy – projekcja filmu rysunkowego „N jak niewidomy” oraz ćwiczenia w parach: „niewidomy” – „przewodnik”.
  • Po co jest biała laska? – ćwiczenia w goglach.
  • Świat dźwięków, dotyku, zapachów – nie widzę, a rozpoznaję – ćwiczenia w grupach.
  • Jak nalać wodę do szklanki, rozpoznać kolory, zmierzyć temperaturę? Nie widzę, a potrafię – ćwiczenia w grupach.
  • Jak czytają i piszą osoby niewidome? Prezentacja pisma Braille'a i specjalnych technik komputerowych.
  • Rysunki dla niewidomych, mapy, miniatury obiektów – próbuję rozpoznać w ciemności.

Warsztaty prowadzone są od poniedziałku do piątku trzy razy dziennie: o godz.: 9.00, 11,00 i 13.00. Czas trwania warsztatów: 60-90 minut.

Opłata: 8 zł od osoby (opiekunowie bezpłatnie).

Zgłoszenia grup:  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Informacja telefoniczna: tel. 22 887 79 41, 22 831 33 83

 

 
Nauczyciel i klasa/Efektywne nauczanie - Kreatywna szkoła; Wyjść naprzeciw uczniom, czyli nowe media w szkole     Nauczyciel i klasa. Samorząd szkolny - ABC samorządności szkolnej; Regulamin samorządu uczniowskiego     
 
Znajdż nas na
Facebooku